HO-link 2019

Inchecken en uitchecken bij HOlink 2019

In de goed gevulde congreszaal van NH Noordwijkerhout trapte Marcel Bril namens DUO het tweedaagse evenement HOlink 2019 af. De 442 bezoekers konden zich aanmelden voor zo’n 40 parallelsessies en daarnaast kennis opdoen bij de informatiemarkt in de expohal. Marcel introduceerde het thema ‘Check-IN, Check-UIT’ met een voorbeeld uit het openbaar vervoer: Je hebt één pasje waarmee je incheckt om van A naar B te gaan, en als je via verschillende vervoersmiddelen en stations eenmaal bent gearriveerd, check je weer uit. De vergelijking met de student is snel gemaakt: ook die heeft een doel voor ogen, maar heeft nu nog iets meer nodig dan één pasje.

Het ritme van de student

De student stond centraal tijdens de HOlink. Jitske Kramer, cultureel antropoloog en business coach, legde de zaal uit dat het leven zich voltrekt volgens bepaalde ritmes en dat die ritmes voor iedereen anders zijn. Dat maakt samenwerken zo boeiend, maar ook lastig. Zo heeft de student bijvoorbeeld een heel ander ritme dan een docent, een roosterplanner of een administratiemdewerker. Jitske legde de verbinding met de muziek: “Er is geen volk op de wereld zonder muziek” vertelde ze, en ze daagde de zaal uit om te ervaren wat je eigen werkritme is. Volgens Jitske kan je gaan samenwerken door te erkennen dat andere mensen ook andere ritmes hebben dan jij. Ze besloot met een mooie paradox: “Wees jezelf en pas je aan.”

Parallelsessie: Beleid en uitvoering

Voor de gezamenlijke lunch stonden er negen parallelsessies gepland, die waren ingedeeld in vier verschillende tracks. Deze tracks waren afgeleid van het centrale thema ‘Check-IN, Check-UIT’. Zo werd onder de track ‘Beleid en uitvoering’ door de Universiteit Twente uitgelegd hoe ze Lean toepassen in het doorvoeren van continue verbeteringen. José Franken is daar programmacoördinator van Lean en inspireert medewerkers met trainingen, presentaties en simulatiegames. De studentenadministratie gebruikt de werkwijze om kleine en grote verbeteringen in de studentenketen te realiseren.

Binnen dezelfde track ontving Ruby Fasten van Hogeschool Leiden in een andere zaal haar gasten om te vertellen over de uitdaging van flexibilisering in het onderwijs in relatie tot automatisering. Namens CACI was Jeroen Mekkelholt bij dit project betrokken. Meer over deze casus kunt u lezen in dit blog: Flexibilisering daagt systemen uit

Parallelsessie: Innovatie en technologie

Na de lunchpauze, waar vanwege de regen vooral binnen van werd genoten, stonden wederom 9 parallelsessies gepland. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) nam de bezoekers mee in hun route naar flexibel onderwijs. Om hun veranderambities te realiseren, hebben ze gebruik gemaakt van SIG-onderwijslogistiek. Tijdens de sessie werden het ontwikkelproces (landschapsarchitectuur) en de concrete resultaten (landschapskaarten, inrichtingsprincipes, gemeenschappelijke taal) gedeeld. Uiteindelijk moet deze aanpak leiden tot optimale ondersteuning en inrichting van flexibel onderwijs op de HAN. 

Aan de andere kant van de gang ging Ben Lengkeek, projectleider bij De Haagse Hogeschool, in op digitalisering en automatisering van diploma’s. In zijn presentatie liet hij zien hoe de Hogeschool meer dan een half uur per diploma wist te besparen door enkele procesinnovaties toe te passen met behulp van OSIRIS. Hoe ze dat hebben aangepakt, kunt u lezen in dit blog: Bijna papierloos diploma met behulp van OSIRIS.

Gezellig en interessant

De bezoekers en exposanten zochten elkaar op in de stands en bij de bar. HOlink is immers ook gezellig bijpraten en netwerken. Of zoals Paul, functioneel beheerder bij Zuyd Hogeschool, fijntjes opmerkte: “Er is altijd wel een reden om naar HOlink te komen. Is het niet de kennis, dan is het wel de gezelligheid.” 

 

Amsterdam

De Ruyterkade 7
1013 AA Amsterdam
+31 (0)88 - 654 35 00

Breda

Claudius Prinsenlaan 146 A
4818 CP Breda
+31 (0)88 - 654 34 00

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!