De HAN heeft een duidelijke ambitie: studenten meer regie geven over hun eigen leerroute. In tempo, in volgorde en in inhoud. Dat vraagt niet alleen om aanpassingen in het curriculum, maar ook om slimme systemen die die flexibiliteit mogelijk maken. Om te onderzoeken of de Osiris PlanApp daarvoor geschikt is, voerde International School of Business (ISB) een pilot uit. Projectleider Chantal Schenk deelt haar ervaringen.
Een van de speerpunten in het koersbeeld van de HAN is de flexibilisering van het onderwijs. “We willen dat studenten keuzes kunnen maken die passen bij hun persoonlijke ambities en omstandigheden”, legt Chantal uit. “Dat kan gaan om versnellen of vertragen, maar ook om inhoudelijke keuzes. Het idee is dat studenten meer grip krijgen op hun eigen leerroute. Maar dan moeten de systemen dat natuurlijk wel ondersteunen.”
Daarom startte de HAN drie grote onderwijslogistieke projecten: een nieuw systeem voor plannen en roosteren (Xedule), een onderwijsontwikkelsysteem en de Osiris PlanApp. “Aan de achterkant regelen we zaken waar studenten weinig van merken, maar aan de voorkant is de PlanApp cruciaal”, zegt Chantal. “Daarmee kunnen studenten hun eigen planning maken en krijgen ze overzicht in wat ze hebben gedaan, wat ze nu volgen en wat er nog komt. Het is een directe vertaling van onze ambitie naar de praktijk.”
Enthousiasme en energie
Voor de pilot werd gekozen voor de International School of Business. “Zij hadden hun onderwijs al behoorlijk geflexibiliseerd en stonden te popelen om de PlanApp uit te proberen”, vertelt Chantal. “Dat enthousiasme is heel belangrijk. Je hebt een club nodig die niet bang is om nieuwe dingen te proberen en die bereid is om te leren van een pilot. ISB pakte dit met veel energie op en zorgde ook intern voor draagvlak, bij studenten, SLB’ers en het management.”
In de pilot maakten ruim 250 studenten kennis met de PlanApp. Daarmee konden ze voor één periode hun studieplanning maken, eventueel versnellen of vertragen en samen met hun SLB’er hun keuzes bespreken.
Voorbereiding en samenwerking
De voorbereidingen voor de pilot waren intensief. Er moesten handleidingen worden gemaakt, trainingen gegeven en processen aangepast. Zo werd er gewerkt met een semesterrooster, zodat studenten hun keuzes tijdig konden valideren. “Dat was een belangrijke aanpassing”, aldus Chantal. “We hadden het rooster van periode 4 al klaar bij de start van periode 3. Dat gaf studenten en begeleiders veel meer zekerheid.” De samenwerking met alle betrokkenen noemt ze een van de succesfactoren. Zo waren er 5 coördinatoren, 8 (senior) slb’ers, 1 roostermaker, 2 studievoortgangmedewerkers, 1 functioneel beheerder Osiris en een vertegenwoordiger van ASK HAN betrokken. “We hebben echt met fijne mensen gewerkt. Zowel van CACI als onze interne collega’s. Positief kritisch en bereid om mee te denken. Binnen de academie is goed gecommuniceerd, zodat iedereen wist wat er ging gebeuren. Die intensieve betrokkenheid heeft enorm geholpen.”
Meer inzicht en regie voor studenten
Studenten waardeerden vooral de overzichtelijkheid van de PlanApp. Ze konden in één oogopslag zien welke vakken ze hadden afgerond, welke nog liepen en wat er nog ingepland moest worden. “Dat gaf ze veel meer grip en vertrouwen”, vertelt Chantal. “Sommige studenten gebruikten de applicatie zelfs als controlemiddel: ze checkten of ze wel goed waren ingeschreven voor hun vakken. Dat gaf rust, zeker omdat er soms onzekerheid is of een intekening goed is gegaan.”
De applicatie maakte bovendien flexibiliseringsopties zichtbaar die er al waren, maar niet altijd bekend waren bij studenten. “Dat motiveerde enorm. Je zag echt dat de PlanApp studenten helpt om bewuster keuzes te maken.”
Ook voor SLB’ers leverde de applicatie voordelen op. Ze kregen een beter overzicht van de studievoortgang van hun studenten en konden daardoor gerichter in gesprek. “Studenten en SLB’ers komen beter voorbereid naar de begeleidingsgesprekken”, aldus Chantal. “Dat zorgde voor inhoudelijkere gesprekken. Het is nog te vroeg om te zeggen of dit tijdswinst oplevert, maar we verwachten wel dat dit studievertraging kan helpen voorkomen. Als een student dreigt vast te lopen, kan de SLB’er dat sneller zien en bijsturen.”
Uitdagingen en verbeterpunten
Natuurlijk kwamen er ook verbeterpunten uit de pilot. Zo ontdekte de HAN dat de PlanApp de meeste waarde toevoegt in opleidingen waar studenten echte keuzeruimte hebben. “Bij een opleiding met een vast curriculum is de toegevoegde waarde beperkter”, erkent Chantal. “Dat moeten we goed afwegen bij een bredere implementatie.”
Studenten gaven aan vooral roosterinformatie en tentameninformatie te missen. Zonder roosterinformatie konden ze niet goed zien of een vak daadwerkelijk in hun planning paste of dat er overlap zou ontstaan. Dit hangt samen met het gebruik van timeslots, die tijdens de pilot nog niet beschikbaar waren. “We willen studenten straks laten zien of een vak ook praktisch in hun rooster past”, zegt Chantal. “Dat is essentieel om de applicatie optimaal te kunnen gebruiken. Daarom willen we de PlanApp in samenhang implementeren met het nieuwe roostersysteem en het onderwijsontwikkelsysteem.”
Daarnaast gaven studenten aan dat ze hun tentamens ook graag in hun planning terugzien. Osiris speelt daarop in door tentameninformatie aan de PlanApp toe te voegen. “Met die uitbreiding wordt de tool niet alleen gebruiksvriendelijker, maar ook echt onmisbaar voor het plannen van een realistische leerroute”, aldus Chantal.
Vertrouwen voor de toekomst
Ondanks de beperkte scope (één academie, één periode) gaf de pilot veel vertrouwen. Studenten en begeleiders waren erg positief. Deelnemers waardeerden de PlanApp gemiddeld met een vier van de vijf punten. Bovendien weet de HAN nu waar de aandachtspunten liggen. “Voor ons was dit echt een proeftuin”, blikt Chantal terug. “We hebben gezien dat het werkt en dat het studenten helpt. Nu kunnen we met vertrouwen toewerken naar een bredere implementatie.” De komende jaren werkt de HAN aan een integrale uitrol van alle drie de onderwijssystemen. Chantal: “We willen dit in samenhang doen, zodat studenten straks het maximale profijt hebben. Het zou mooi zijn als we vanaf 2026 met een groep academies kunnen starten. Daarmee zetten we een grote stap richting flexibeler onderwijs.”
De flexibilisering bij de HAN, ondersteund door de pilot met de Osiris PlanApp, valt binnen de flexibiliseringsmatrix onder het traditionele curriculum. Hierbij volgen studenten een grotendeels vast onderwijsprogramma, maar biedt de HAN ze meer ruimte om eigen keuzes te maken in inhoud, tempo en volgorde. De PlanApp ondersteunt dit proces door studenten en begeleiders inzicht en overzicht te bieden in gemaakte keuzes en studievoortgang. Op termijn wil de HAN doorgroeien naar een modulair curriculum, waardoor flexibiliteit verder kan toenemen.